The Story Of Sex: סיפור ללא שוליים

ספרים

פורסם בשינויים קלים במדור הספרות של "7 לילות", ידיעות אחרונות, ב-17.2.2017

אם בעבר ספרים על סקס היו נקראים בחדרי חדרים, עם פנס מתחת לשמיכה, בשנים האחרונות הם כבר עומדים בגאון בקדמת המדף. ולא מדובר רק ב-"חמישים גוונים של אפור" ומבול הספרות הארוטית שהגיע אחריו, אלא גם בפרסום של לא מעט ספרים שעוסקים ביחסי מין ובמיניוּת באופן מעמיק. לחבורה הזאת הצטרף לאחרונה הרומן הגרפי הנועז The Story Of Sex מאת פיליפ ברנו, סקסולוג ופסיכיאטר צרפתי. הספר הפך לרב-מכר היסטרי בצרפת מיד עם צאתו, ותורגם לאחרונה לאנגלית. הצלחתו של הספר לא מפתיעה – הרי אם יש משהו מעניין יותר מספר על סקס, זה ספר על סקס עם ציורים.

למרות שהוא מורכב מעלילות הומוריסטיות קצרות, ולמרות האיורים הבוטים והמשעשעים ברובם, מדובר למעשה בספר היסטוריה רחב יריעה ורחב ממדים, שמבוסס על מחקר אקדמי יסודי.  הספר מתחיל בחיי המין של האדם הקדמון, ומשם ממשיך לחגיגות הסקס הצבעוניות והמושחתות של האימפריות העתיקות הגדולות  – מצרים, יוון, בבל ורומא. לאחר מכן הספר עובר בכמה תחנות משמעותיות, במרכזן הנצרות והשפעתה על תפיסת המיניוּת במערב, עד ימינו. הפרק האחרון של הספר נותן הצצה קטנה אל העתיד, ומנסה לשער כיצד ייראו חיי המין שלנו בשנת 2200. כפי שזה נראה – אין כל-כך למה לחכות.

קריאה בספר מספקת מבחר אנקדוטות עסיסיות במיוחד לשלוף בארוחה המשפחתית  – מתי ואיך גילוי עריות הפך לטאבו, איך נראו חיי הסקס של תושבי בבל, מי המציאה את הוויברטור הראשון, אילו תנוחות היו אסורות באימפריה הרומית ועוד. אבל מעבר לפיקנטריה, הוא מצליח לשרטט ציר זמן ענק, רווי במידע היסטורי וסוציולוגי מרתק ורלוונטי. רוחב היריעה שלו מצליח להמחיש לקורא איך תפיסות מסוימות לגבי מיניוּת ומגדר – כמו למשל השוויון בין גברים לנשים או היחס להומוסקסואליות – לא בהכרח מתקדמות יחד עם ההיסטוריה כפי שאנחנו נוטים או רוצים לחשוב, אלא נעות קדימה ואחורה כל הזמן, לעתים ללא הגיון מובן.

למרות הסקירה ההיסטורית הרחבה, הספר מתעלם מכמה נושאים ורגעים קריטיים בהיסטוריה של המיניות. כך למשל כמעט ואין התייחסות לתהליכים של שינוי מין, לספקטרום של משיכה מינית, לתאוריה קווירית ובכלל להבנה של הקשר וההבחנה בין מגדר ומין. גם העמדה הלא-ביקורתית שלו כלפי זנות ופורנוגרפיה מעוררת תמיהה. נראה שכל ביטוי של מיניות חריגה שנדחק לשולי ההיסטוריה, נשאר גם בשוליים של הספר הזה.

The Story Of Sex // Philippe Brenot and Laetitia Coryn, 2016

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × 5 =