לחתור תחת הריאליזם של ההיסטוריה

ספרים

פורסם בשינויים קלים במדור הספרות של "7 לילות", ידיעות אחרונות, ב-9.6.2017

כבר במאה ה-19 החלום האמריקאי היה לעבור לקנדה. The Underground Railroad, ספרו המהולל של קולסון ווייטהד, קרוי על שם המחתרת שפעלה בארה"ב והבריחה עשרות אלפי עבדים ושפחות מעבר לגבול הצפוני עם קנדה. גיבורת הרומן היא קורה, שפחה צעירה שמסרבת לכלות את חייה במטע בג'ורג'יה, ובורחת צפונה בעזרת מסילת הרכבת המחתרתית. על נתיב המסילה היא מגלה שהגזענות הלבנה היא לא נחלתם הבלעדית של בעלי המטעים ושדות הכותנה, ושלעבדוּת יש צורות שונות – לא רק אזיקים ושלשלאות. למרות שמסילת הרכבת המחתרתית לא היתה מסילה אמיתית אלא רק כינוי לרשת בתי המחסה ודרכי המסתור שבהם השתמשה המחתרת, ווייטהד – סופר מדע-בדיוני – יצר רכבת תת-קרקעית של ממש, שתחנותיה חבויות מתחת לבתים וחוות של לבנים טובי לב.

הבחירה לכתוב ספר היסטורי שמשתייך במידה מסוימת לז'אנר הפנטזיה, עוררה אצלי סימני שאלה. למרות העונג שהיא מוסיפה לקריאה, הרכבת הפלאית חותרת תחת האמינות ההיסטורית של הסיפור, ומערערת על נכונותם של שאר הפרטים. זה לא האלמנט היחיד בסיפור שנראה חריג בנוף המאה ה-19; גם הפוליטיקה המורכבת והעכשווית שהדמויות מנסחות כאילו נלקחה הישר מדוברים עדכניים יותר של המאבק השחור בארה"ב, כמו ג'יימס בולדווין או טה-נהאסי קואטס. הרצון של ווייטהד לבטא היום פוליטיקה שכזו מובן, אלא שהאופן המדויק והמשוכלל שבו היא מנוסחת פוגם באמינות הדוברים שמוסרים אותה.

The Underground Railroad זכה בכל שבח ופרס אפשרי; אופרה ווינפרי וברק אובמה המליצו עליו בחום, הוא גרף את פרס הפוליצר בחודש שעבר ובארי ג'נקינס במאי אור ירח אף יכתוב ויביים על פיו סדרת טלוויזיה. ואכן למרות חסרונותיו, מדובר ככל הנראה אחד מסיפורי העבדוּת האמריקאיים הטובים ביותר שנכתבו. בשונה מספרים ומסרטים אחרים על הנושא, הוא מספר את ההיסטוריה רוויית הדם של העבדוּת מבלי להתבוסס באלימות שלה. דווקא בהתעקשות שלו להשתקע לחלוטין בעולמן הרגשי של הדמויות במקום בפיזיות שלהן, הוא מצליח להדהד את עוצמת הזוועה שהן חוות. במובן הזה, ייתכן שהעלילה הסוריאליסטית היא תחבולה שדווקא מסייעת לייצג את הממד הבלתי-נתפס של רעיון העבדוּת; רעיון שמוטב שהיה מצוי בז׳אנרים בדיוניים מאשר על גבי דפי ההיסטוריה.

The Underground Railroad // Colson Whitehead, 2016

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seven + four =