האמא של כל השאלות

ספרים

פורסם לראשונה במדור הספרות של "7 לילות", ידיעות אחרונות, ב-17.11.2017

אחרי ספר המאמרים המעולה Men Explain Things to Me, שבעקבותיו נטבע המונח השימושי "הסגברה", ממשיכה רבּקה סולניט האמריקאית לפלס את דרכה בסבך הפמיניזם העכשווי, בספר חדש שחוקר את הקשרים הגלויים והנסתרים שבין אלימות לשתיקה.

במסה המרכזית בקובץ – 'קיצור תולדות השקט' – מדגימה סולניט איך לאורך ההיסטוריה כוח הדיכוי העיקרי של הפטריארכיה כלפי נשים וגם כלפי גברים הוא השתקה – של קולות, של סיפורים, של רגשות. היא מראה איך שתיקה, הטרדה מינית ואונס סבוכים יחד בקשר גורדי, ומתעקשת שהדרך הטובה ביותר להשמיע את קולם של המדוכאים, של מי שקולם נשלל מהם, היא הנכחת השתיקה וחשיפת ההתגלמויות השונות שלה. האמונה המוחלטת של סולניט במילים ובכוח שלהן להביא שינוי עשויה לרגעים להיראות קצת נאיבית, אלא שהיום, בעיצומו של קמפיין MeToo#, בזמן שאינספור עדויות על הטרדה ואלימות מינית פורמות את קשר השתיקה, ובעקבותיהן מטרידים ותוקפים מאבדים את מעמדם ואת מקומות העבודה שלהם, נראה שסולניט יודעת בדיוק על מה היא מדברת (מלבד אולי פספוס אחד: לואי סי־קיי מוזכר בספר כדוגמה לקומיקאי פמיניסט).

סולניט דנה באופן חד ורהוט בשאלות עכשוויות דחופות יותר ופחות: האם הפמיניזם זקוק לגברים? האם אפשר בכלל לסמוך על גברים פמיניסטים? למה קשה לחברה לקבל נשים שלא רוצות ילדים? האם בדיחות על אונס יכולות להיות מצחיקות? האם יש ספרים שעדיף לנשים לא לקרוא? וגם הולמת במסגבירים מהזן הספרותי במאמר המצוין 'גברים מסבירים לי את 'לוליטה". חלק מהרעיונות שלה אולי לא חדשניים במיוחד, אבל החשיבות של The Mother of All Questions נובעת בעיקר מהנגישות ומהבהירות שלו. סולניט מצליחה להסביר רעיונות מורכבים, או כאלה שעלולים לעורר אי־נוחות, בצורה פשוטה וכנה, כולל דוגמאות רבות מחייה האישיים, כך שגם מי שעושים את צעדיהם הראשונים בשיח מגדרי וגם שועלות פמיניסטיות ותיקות יוכלו למצוא בו עניין.

The Mother of All Questions // Rebecca Solnit, 2017

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 + thirteen =